SEDM ZÁHYBŮ NA HAKAMA
JIN Dobrota, vlídnost
GI Společensky správné chování
REI Etiketa, úcta
CHI Vědomosti
SHIN Upřímnost, důvěryhodnost
CHU Loajalita
KO Oddanost rodičům
HAKAMA - popis
Názvosloví :
HIMO Pásky
MATADACHI Otvory po stranách
KOSHI.ITA Zadní část
Přední záhyby - JIN, GI, REI, CHI, SHIN
Zadní záhyby - CHU a KO - symbolika vycházející ze starého japonského mýtu o spojení Japonska - dva zásadní záhyby představují bohy války - Take.Mikazuchi.no.Kami a Futsu.Nushi.no.Kami. A Koshi.ita představuje bohyni slunce, která oba záhyby spojuje. Celek tj. Koshi.ita a záhyby CHU a KO představují princip harmonie WA.
VÝZNAM HAKAMA (internetový článek)
Saotome Micugi
Když jsem byl jako uchideshi (žák uvnitř) u O-senseie, bylo po všech vyžadováno, aby nosili při cvičení hakama už od první chvíle, kdy vstoupili na tatami. Žádná omezení týkající se druhu hakama nebyla, takže v dojo se to hemžilo barvami. Byly k vidění hakama všech druhů, barev i kvalit od hakama na kendo přes pruhované na japonský tanec po drahé hedvábné hakama zvané sendai.hira . Dokážu si představit, že spoustu začínajících studentů nenapadlo nic lepšího než si vypůjčit dědečkovu drahou hakama, která se měla nosit jen při zvláštních příležitostech nebo obřadech a prodřeli ji kolena při cvičení v suwariwaza.
Živě si vzpomínám na den, kdy jsem si svoji hakama zapoměl. Právě jsem se chystal vkročit pouze v Dogi na žíněnky, když mě O-sensei zastavil. "Kde máš hakama?" zeptal se přísně. "Jak sis mohl myslet, že se můžeš učit jen tak ve spodním budo. Copak nemáš ponětí, co se sluší a patří? Zřejmě ti uniká, jaký má být správný přístup a chování toho, kdo cvičí budo. Běž si sednout na kraj a dívej se,!"
V současné době se většina dojo neřídí O-senseiovým přísným přístupem k nošení hakama. Její význam degenerovali ze symbolu tradičních ctností na symbol stupně judanska (nositel černého pásku). Navštívil jsem mnohá dojo v nejrůznějších zemích a na mnoha místech, kde jenom judanska smějí nosit hakama, ztratili judanska svoji skromnost. Berou hakama jako ocenění, kterým se mohou chlubit, za viditelný symbol svojí nadřazenosti. Tento přístup dělá z obřadu úklony O-senseiovi na začátku a na konci hodiny výsměch jeho památce a jeho umění!!
A co je ještě horší, v některých dojo se vyžaduje po ženách se stupněm kyu, aby nosily hakama a to prý proto, aby uchovaly svoji cudnost. Podle mě je to urážka a diskriminace žen cvičících aikido. A je to urážející k mužům, protože to u nich předpokládá nižší oduševnělost, což je věc, která nemá na žíněnce místo.
Jsem smutný, když vidím, jaký se hakama přikládá banální význam. Některým lidem se to může zdát jako malichernost, ale já si pamatuji, jak obrovskou důležitost přikládal O-sensei nošení hakama. Nemůžu přestat myslet na důležitost tohot oděvu a nikdo, podle mě, nemůže zpochybnit obrovskou cenu ctností, které symbolizuje. Ve svém dojo a školách k němu přidružených nabádám všechny studenty nezávisle na stupni, aby hakama nosili. Věřím, že když budou studenti nosit hakama a znát její význam, pomůže jim to uvědomovat si ducha O-senseie a udržovat živou jeho vizi.
Když dovolíme, aby se důležitost hakama vytratila, možná začneme dovolovat, aby upadly v zapomění i věci nezbytné pro ducha aikido. Když ale na druhou stranu zůstaneme věrni přání O-senseie týkajících se našeho cvičebního úboru, náš duch může být věrnější snu, kterému zasvětil svůj život.